søndag 12. juli 2020




Plantefarging med bjørk.

Tidlig juni måned var jeg en tur opp på fjellet her i nærområdet.
I det området fant jeg for noen år siden en klynge bjørk som gir akkurat den gulfargen jeg liker.
Bjørka gav også i år den fargen jeg ønsket og jeg plukket med meg to bøtter fulle.
Det tar litt tid å fylle bøttene med små "bjørkeblader museører". 
Vel, en må ha tålmodighet når en holder på med plantefarging.





 Jeg hadde noen nøster hvit Rauma Finull garn til ovest, disse gikk i gryta.
Ellers er resten av garnet Sandnes Alpakka.
Alt ble først farget gult, lysere farge for hvert bad.
Som beis har jeg brukt alun og vinsten.
Ved å tilsette litt jern kom de grønnlige fargene frem.
For å få den aller mørkeste fargen kokte jeg reinfann og blandet "suppen" sammen med bjørk.
Jern ble tilsatt i slutten av koketiden.










Ha en fortsatt fin sommer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar