torsdag 24. januar 2013

Fra ull til garn.

Symaskinen står fremdeles på vent, her er det ull som fremdeles er det store for tiden.
Selv om vi har ull fra egne rygjasau, er det ull fra villsau jeg nå spinner.
Denne ullen er jeg så heldig å ha fått fra ei hyggelig dame fra nabokommunen.

Det er flere prosesser ullen må igjennom før det blir til garn.
Det første er å fjerne vegetabiler og dobbelklipp, før ullen blir vasket.


Her er ullen løst stappet i vaskepose og lagt i varmt såpevann, bruker det varmeste
som kommer ut av kranen.
Av såpe bruker jeg synthrapol med et ørlite dryss av krystallsoda.
Plastbaljen min er oransje på fargen, og kamuflerer det skitne vannet:)
Posen får ligge musestille i vannet, har ikke lyst å få ullen tovet.
Ullen blir skyllet i samme temperatur som vaskevannet.


Vannet klemmes ut, og ullen rulles inn i håndklær for å få enda mer vann ut av den.


Ren og pen, nå skal ullen få tørke.


Da jeg startet med spinning, kardet jeg med håndkarder..
det gikk ikke lenge før kardemaskin kom i hus. 


To kardeflak, hvit og grå ull.


Her er den grå ullen spunnet til entråds garn, tanken er å tvinne til tretråds etter hvert.
Jo da, jeg vet det, det er mye enklere å gå i butikken å kjøpe garn, men det er så kjekt å lage sitt eget og 
ikke minst, holde gamle tradisjoner ved hevd.
Etter at jeg startet med spinning, har jeg surfet på nett etter emnet og funnet mange
fantastisk dyktige utøvere over hele verden.

8 kommentarer:

  1. Det är en tillfredställelse och förälskelse att sitta med stickningen efter att man varit genom hela procedyren. Ullen kommer bli mysig mjuk :)

    SvarSlett
  2. Nå ble jeg skikkelig imponert!! Jeg skal iallefall ikke vise deg bilde av ulla som jeg har spunnet, det likner mest på effektgarn hihi. Kardemaskin har jeg ikke hørt om før, jeg brukte "handemakt", og det var tungt!!! Jeg setter stor pris på mennesker som holder gamle håndverk i live, men skal fortsatt holde meg til nuperellene og hedebosømmen min, vevstolen står på loftet:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har du vært flink, effektgarn er flott! Kardemaskin kan kjøpes fra spinnvilt.no om du skulle ombestemme deg:)

      Slett
  3. Imponert !!!! Du er goé. Goé helg. klem

    SvarSlett
  4. Imponerende. Tenkte å fortelle deg om Lillemor`s blogg, men så så jeg at du har henne på blogglista di. (Rosenvanten) Lillemor er mammas søskenbarn. Ha ei fin helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Har fulgt Rosenvanten en god stund. Dyktig dame!

      Slett
  5. Hei!
    For et fint garn du har fått til! Jeg har mye ull fra villsau, men har ikke kommet så langt som å få til å bruke den til noe ennå. Har vært inne på tanken om både toving og spinning. Men det skal læres, og jeg har ikke satt av tid til det enda. Synd du ikke bor på min kant av landet, kansje jeg kunne lært av deg :-) Jeg blir iallefall inspirert av deg, så kansje en dag setter jeg i gang.
    God helg!

    SvarSlett