mandag 20. januar 2020

Åkle

vevd på oppstadvev


I vinter har jeg vevd åkle på min flotte oppstadvev 
som mannen i huset har vært så snill å lage til meg.
Det var på en måte litt vemodig å ta åkle ned fra veven, den var så fin der den hang.
Nå pryder den kjøkkenbordet vårt.

Mønstret jeg fulgte er fra boken: 

Åklebragder
frå Jondal og kring Folgefonna
Hilstorie, mønster og oppskrifter
av Kristi Skintveit


Det er så mange flott åkle mønster i denne boken og mange
av mønstrene går fint å bruke på en oppstadvev.
Jeg valgte Torstein-åkle og Rauma åklegarn.

Siden jeg har brukt veven med en hovlestokk (og med det naturlige skillet er det da to skaft) må en også smette inn garnet for å få til enkelte av mønstrene.



I starten var jeg så ivrig at det ble feil i raden med med det røde på hvit bunn og 
noen av stripene fikk ikke rett antall innslag.
Nei, jeg tok det ikke av igjen, feil får være feil.



Her ser dere hvordan renningen er sydd fast til vevens bom.
 Renningen er av naturfarget lin.




Åkle tar seg så flott ut som bordteppe på kjøkkenbordet med sine "godt humør" farger,
en herlig fargeklatt til den grå årstiden vi er i nå.

                                                                     


Den bredeste gule stripen nederst på åkle skulle være rød i følge møntret.
Jeg så at det ikke ville bli nok garn igjen i den fargen, dermed ble det slik.

Det å tvinne frynser med litt tykk og hard lin tok virkelig på
tommel og pekefinger. 
De var numne på tuppen i en hel dag etterpå!

Fargene som er brukt er hvit, rød, gul, mørk blå og mørk brun.
Den mørke blå fargen vil nok noen mene er litt for mørk, jeg synes det ble harmonisk slik.



Det som kjennetegner et vevnad gjort på en oppstadvev er de tre jarekantene.
En på hver side + snoren i øvre kant, den ser dere her på disse to bildene.



2 kommentarer:

  1. Å, så fint åkle. Ja, det er kjekt å veva. Og så smart vev du har fått. Kos deg vidare :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Bodil.
      Ja, det er så kjekt å veve, koser meg meg godt ved oppstadveven og dens utfordringer.
      Ønsker deg en fortsatt fin uke 🙂

      Slett