fredag 8. juni 2018


   Plantefarging.

                                     Garnfarging med vanlig mørk steinlav.


Det å farge garn med vekster høstet fra naturen er fantastisk spennende.
I planter, sopp og lav skjuler det seg et vell av nydelige farger. 

For å samle nok lav tok jeg med meg et stemjern på turen, da gikk det raskt å samle nok lav til gryta. 
Jeg dyttet stemjernet inn under laven og vrikket den løs.

Min venninne sa til meg at jeg ville spare mye jobb med å legge garnet i en vaskepose. 
Å fjerne lavrester fra garnet er litt av en jobb!
Gode råd lønner seg å følge.




Garnet lå trangt i gryta, det ga flotte fargesjatteringer. Gryta fikk koke 1 t i 90° C. 
Det gule er fra 2. gangs koking. 
Hespen til venstre er spunnet av sjeviot ull, resten er Ask fra Hillesvåg ullvarefabrikk.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar