søndag 15. september 2019

Spinne

garn av bunnull fra villsau.


Etter veving av varafell hvor den lange flotte og blanke dekkulla ble brukt, 
ble det mye herlig bunnull igjen som selvfølgelig også må benyttes.

Ullen er av super kvalitet, deilig myk og veldig god å spinne på rokken.





Det er en god del jobb å gjøre ulla klar til spinning, 
dette bildet er fra før jeg dro av dekkulla. 
Vel, dekkull er gjerne ikke den rette betegnelsen, fibrene er mer som stive hår.
Jeg liker å vaske ulla lett før spinning.




Karderen min er fra Ashford, standard type, enkel, rask og grei i bruk.




Med kardemaskinen blir det forholdsvis store flak når en tar ulla av maskinen, jeg ruller de
bare lett sammen. 








Stor takk til sauen og bonden som gir meg slik super flott ull 🐑🐑🐑


4 kommentarer:

  1. Så fin ull og flott garn du har spunne :) Og så er så kjekt å strikka av sjølvspunne garn. Kos deg vidare med rokken :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Bodil.
      Ja, det er veldig kjekt :)

      Slett
  2. Hei, så artig å lese innlegget ditt. Jeg har også fått ull rett fra en sau i nabolaget, noen fordeler har man ved å bo landlig.- Og nå prøver jeg meg på den samme prosessen. Sauen er en blanding av grå trønder og gammel norsk spælsau.Jeg er dessverre ikke så heldig å ha en så flott kardemaskin, så her karder jeg for hånd og det er tidkrevende og tungt. Nå har jeg fått kardet opp en del og gleder meg til å ta frem rokken. Håper bare jeg snart finner litt tid. Veldig spennede for en som er nybegynner når det gjelder ull og spinning. Utrolig gøy å være hekta på ull! :-) Takk for et inspirerende innlegg,det hespet så riktig flott ut.

    SvarSlett
  3. Hei Berit.
    Så koselig å høre:)
    Med den ullen vil du få et veldig godt og fint garn.
    Selv om det er tungt å karde for hånd har det jo sine fordeler også, det blir lettere å se om der er små klumper eller rusk som må fjernes.
    Håper du finner tid til rokken, lykke til med spinningen.
    Det er gøy å være hektet på ull :)

    SvarSlett