mandag 15. oktober 2018



Farging med Vaid 

(Isatis tinctoria) 


Vaid er en toårig plante av korsblomstfamilien og          

   plantens blader blir brukt til å farge ull, lin og silke blått

I vår sådde jeg noen vaid frø innendørs, disse spirte veldig godt.
Småplantene fikk flytte ut da faren for nattefrost var over, de ble plantet i
godt kalket og gjødslet jord.
Første året danner planten kun blader og det er de som gir den gjeve blåfargen.
Det andre året blomstrer planten og setter frø som kan høstes til ny avling.

Midten september ble bladene høstet, hakket opp og stappet ned i en stor krukke.
Deretter helte jeg kokende vann i krukken, det fikk stå i ro 1 time.


Deretter ble bladene fjernet med en sil og slik så det ut etterpå.
Pigmentene synker til bunns.
Pigmentene må vaskes for å få bort uønskede farger, dvs. vannet ble flere ganger forsiktig skiftet ut når pigmentene hadde lagt seg til ro i bunnen av krukken. 
Jeg tok vare på det brunrøde vannet for å farge garn med dette også.
Grumset på bunnen er vaid pigmenter.


Etter flere gangers skifte av vann så krukken slik ut.
Det ble ikke tid til å farge garn direkte, vi skulle på tur.
Krukken med vann og pigment ble derfor satt i fryseren.
Siden vann ekspanderer i frossen tilstand, helte jeg fra noe av vannet for at glasset ikke skulle sprekke.



Vel hjemme igjen satte jeg i gang med farging.
Glasset ble tint opp og jeg farget etter samme metode som til farging med indigo.

1. hespe fra venstre: selvspunnet sjeviot, 2. og 4. Ask fra Hillesvåg, 
3. Rauma ryegarn som tidligere var farget med røsslyng.


Det brune hespet ble farget med skyllevannet.



Neste år blir det vaid åker 👍😀

6 kommentarer:

  1. Så spennande prosjekt du held på med, og så nydelege fargar du tryllar fram :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Mange takk :) Synes det er både spennende og interessant :)

      Slett
  2. Fantastisk. Spennende. Jeg er imponert.
    Vaid-indigo... super du har laget.
    Vi har her med oss en gammel bluepint-verksted. Jeg vet at i tidligere tider ble stoffet farget med vaid... jeg vill spørre om det fortsatt brukes i dag... stoffet er ikke trykt, men det er farget gjennom, som ullen din.
    Fantastiske farger du har mottatt.
    Mange hilsen til deg. Viola

    SvarSlett
  3. Tusen takk, Viola :)
    Vet at ekte Indigo brukes i dag også, dyrkes i Øst-India.
    Men, den kommersielle industri bruker nok aller helst syntetisk pigment siden det er billigst.
    Håper ditt stoff er farget med indigo :)
    Beste hilsen til deg.


    SvarSlett
  4. Hei så spennende innlegg. Vet du hvor man kan få tak i Vaid frø? Jeg tenkte å bruke det til farging av såpe.
    hilsen Astrid

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Astrid.
      Ja, det er veldig spennende å farge med vaid!
      Mine frø ble kjøpt fra impecta.se
      Mulig spinnestua.no også har.
      Om du er på FaceBook kan du gjerne spørre i gruppen Plantefarging og soppfarging for alle om noen der har frø :)
      Beste hilsen fra Lotte.

      Slett