fredag 19. juli 2019

Oppstadvev

  Veving av varafell på Osterøy museum

Endelig har jeg fått oppfylt en drøm jeg har hatt et par års tid,
 å veve på en oppstadvev.

 Osterøy museum, et flott museum som også er kunnskaps- og kompetansesenter med sine meget dyktige og hyggelige ansatte, ble stedet hvor drømmen min ble oppfylt.
Det ble noen fantastisk flotte og spennende dager ved veven,
med full fokus på å lære det grunnleggende.


Link til Osterøy museum



Varafell var stor eksportvare fra Island til Norge under vikingtiden og 
var vikingens regnfrakk.
Når tuster av dekkhår fra gammelnorsk spælsau/villsau blir vevd inn i varafellen blir den vannavstøtende.
I dag er det jo ingen hensikt å gå rundt i varafell når det regner, derimot kan det for eksempel bli et vakkert sitteunderlag eller tøft veggpynt.


           
Her lages det renning.




Renningen festet til veven.




Hovletråden er på plass, sett bakfra.






Steiner, eller poser med sand, knyttes fast til renningen for at den skal holde seg stram.




Her er jeg i gang med veving av varafell.






Baksiden er fin den også, synes jeg.


Tusen takk til dere på Osterøy museum for hyggelige dager med mye lærdom og deilig mat 🤗
Jeg vil veldig gjerne komme tilbake neste år for å lære åkleveving!
Tusen takk for meg denne gang!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar